Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren.

Rekkevidderekord for ID.3 1st

Publisert 27.august 2020

Det ble satt rekkevidderekord for ID.3 da den ble kjørt en strekning på hele 531 km, fra Zwickau i Tyskland til Schaffhausen i Sveits, uten ladestopp underveis. Dermed overgikk den WLTP-rekkevidden med over 100 kilometer.

Den nye Volkswagen ID.3 1ST har satt sin første rekord, med en distanse på 531 kilometer fra Zwickau til Schaffhausen på en lading. Offisiell rekkevidde er opptil 420 km etter WLTP-standarden. På denne turen ble kjøredistansen over 100 kilometer mer enn WLTP-tallet, som tilsvarer en økning på 26 prosent.

ID.3 1ST startet turen fulladet, og rekordforsøket hadde kjøring både på vanlige veier og motorveier. Ordet "hypermiling" kommer fra USA og viser til økokjøring av produksjonsbiler for å oppnå maksimal rekkevidde og lavest mulig forbruk. Resultatet her viser potensialet i energieffektivitet for elbilene i ID.-familien.

Bilen som ble brukt i forsøket er en serieprodusert ID.3 1ST Pro Performance, i fargen Mangan Grey. Den har et batteri på 58 kWh batteri, og er bygget på Volkswagens elbilfabrikk i Zwickau. Sjåføren var den drevne "hypermiler" Felix Egolf, som er fra Sveits.

– Denne bilen har alt. Den er kompakt, har masse plass, og har et kult og nesten futuristisk design med en lav luftmotstand, sier Reinhard de Vries, direktør for teknologi og logistikk ved Volkswagen Sachsen. – Distansen oppnådd på turen viser at rekkevidden ikke lenger er en utfordring, sier de Vries.

– De aller fleste vil ha langt kortere kjøreturer til vanlig, men rekorden viser at med et stort høyvoltbatteri og effektiv hurtiglading så er langturer ikke en utfordring mer, sier de Vries. – Dette er et viktig budskap for teamet vårt i Zwickau og for hele ID.-teamet.

Felix Egolf kjørte svært økonomisk ved å ta foten av gasspedalen så ofte så mulig og la ID.3 1ST rulle. Vekten var ikke helt ideell for et testforsøk, med filmfotograf og teknisk utstyr ombord. Dette tilsvarer en tilleggsvekt på 250 kg totalt. Navigasjon, lys, radio og ventilasjon var enten konstant på eller tidvis i bruk. Likevel ble forbruket på lave 10,9 kWh/100 km, mot oppgitt forbruk for ID.3 1ST på 15,4-14,5 kWh/100 km. 44 prosent av turen var på motorvei og 56 prosent på landeveier. Gjennomsnittlig hastighet var 56 km/h.

ID.3 bygges på Zwickau-fabrikken, og er første modell i Volkswagens helelektriske ID.-familie. Fabrikken spiller en viktig rolle i skiftet til elektrisk mobilitet. For første gang er en bilfabrikk gjort om til en ren elbilfabrikk, med investeringer på 1,2 milliarder euro. Ombyggingen ferdigstilles i løpet av året. Fra 2021, det første fulle produksjonsåret, vil 300 000 elektriske biler basert på MEB-plattformen produseres her. Fabrikken blir derfor den mest effektive elbilfabrikken i Europa og en drivkraft i omleggingen av hele Volkswagens globale produksjonsnettverk.