Volkswagen satser tungt på battericeller

Publisert 25.september 2019

Volkswagenkonsernet setter nye standarder for utvikling, testing og produksjon av den fremtidsrettede batteriteknologien i Tyskland. Bare i Salzgitter skapes det 1000 nye arbeidsplasser innen 2023/2024. Mer enn en milliard euro investeres i Volkswagensgruppens battericelleaktiviteter i denne perioden.

23. september 2019 åpnet et pilotanlegg for battericelleproduksjon ved Volkswagengruppens "Center of Excellence" i Salzgitter. Her skal rundt 300 eksperter utvikle, teste og drive frem innovative løsninger for produksjon av litium-ion batteri. 

Alt under "samme tak"

– Samlingen av utvikling, testing og pilotproduksjon av battericeller i Salzgitter er en ny milepæl i den omfattende e-offensiven til Volkswagengruppen, sier Dr. Stefan Sommer, styremedlem med ansvar for anskaffelser i Volkswagengruppen. – Ved å samle battericellekompetansen i dette anlegget, sikrer vi at vi selv driver utviklingen av denne nøkkelkomponenten i elektrifiseringen fremover, utvikler nye standarder, og raskt kan sette dem i serieproduksjon, fortsetter Sommer.

Målet er å forbedre batteriene for de kommende e-modellene, sammen med underleverandører. Dette dreier seg om mer kapasitet for bedre rekkevidde, reduksjon av sjeldne råvarer og optimering av bærekraftige produksjonsprosesser, og resirkulering av batterisystemer.

Positive politikere i Kristiansand

Et pilotanlegg for resirkulering av batterier er under bygging ved Volkswagengruppens anlegg i Salzgitter, og skal tas i bruk i 2020.

Bystyrerepresentant for MDG, Mira Thorsen, er positiv til grepene Volkswagen nå tar:

– Alt henger sammen med alt, sa Norges første landsmoder, Fru Brundtland. Tidligere denne uken sto en annen landsmoder, Angela Merkel, på talerstolen i FN og lovte 55% kutt i tyske klimautslipp. At Volkswagen nå investerer tungt innen utvikling og implementering av batteriteknologi er svært gledelig - og ventet. Det er ingen som snur seg så fort som næringslivet, og nå snur de fortere og fortere, sier Thorsen. 

Hun fortsetter

- Det vil bli spennede å følge bilbransjen fremover for å se om den tar utfordringen og tenker mobilitet som tjeneste, fremfor bil som vare. En økende fleksibilitet i eierskapet, ny forståelse av digitalisering og sømløse reiser koblet med bedre batteriteknologi, kan bety et kvantesprang for transportbransjen. Vårt håp er at regionens store muskelbunter innen bil og motor, kan vise vei og ta oss enda lenger i det grønne skiftet, avslutter hun.